Att sälja sin bostad

Sälja radhus, villa, bostadsrätt eller fritidshus? Då gäller det att ta reda på vad din bostad är värd och när det är den bästa tidpunkten att sälja.

Det säkraste sättet att få ut högsta möjliga pris är att lyfta fram den unika med just ert hem, betona dess karaktär och visa vad man särskilt uppskattar med er bostad.

Mustonen Mäklarfirma lägger stor vikt vid att presentera varje objekt med tydliga bilder och informativa texter som ger spekulanterna rätt förväntningar. Det är viktigt för trovärdigheten att ge en uttömmande och korrekt presentation av objektet.

Förutom hjälp med själva försäljningen kan vi erbjuda andra tjänster, som kan behövas då man köper eller säljer en bostad eller får en ändrad livssituation.

Juridisk hjälp: Antti Mustonen är utbildad jurist med över 35 år i yrket. Hans kunskaper kommer väl till pass om du behöver skriva ett kontrakt som skyddar dig som säljare mot kostsamma efterräkningar i upp till 10 år efter bostadsaffären. Ännu vanligare är att kunderna får hjälp med skatteberäkningar, självdeklarationer, testamenten eller bouppteckningar. Se mer under fliken Juridik.

Så här går det till när du säljer din bostad

Att sälja sin bostad kan kännas ganska svårt och krångligt. Får vi vägleda dig genom försäljningsprocessen? Här är fjorton steg till en lyckad försäljning!

  • Att sälja sin bostad är en stor affär som kräver en insatt och erfaren mäklare. Med goda förberedelser inför försäljningen har du stora chanser att göra en bättre affär.
  • Vårt första möte sker hemma hos dig. Då går vi igenom hela bostaden för att kunna värdera din bostad och ge dig en uppskattning av vad du kan få för den vid en försäljning just nu. Tillsammans gör vi en försäljningsplan där vi tar hänsyn till dina önskemål. Vid värderingen räknar vi in många faktorer, som efterfrågan, ränteläge, lånesituation och hur stort utbudet på marknaden.
  • Du får ett kostnadsförslag från oss och om ni accepterar det så undertecknas ett förmedlingsuppdrag som ger oss rätt att sälja bostaden på dina villkor.
  • I samband med att förmedlingsuppdraget tecknas upprättar mäklaren en beskrivning över objektet. Vi diskuterar tidplan, utgångspris, budgivning, säljarens upplysningsplikt, skattekonsekvenser, besiktning och fotografering.
  • Därefter följer faktasamlandet, då vi utför eventuella kontroller och besiktningar, kontrollerar befintliga lån, panter, servitut och liknande. Vi förbereder för marknadsföringen av bostaden, fotograferar och tar fram planlösningar. Kanske vill du ”styla” ditt hem innan fotografering och visning.
  • I god tid innan visningarna skyltas objektet upp med våra tydliga skyltar, för att göra det enkelt för spekulanterna att hitta till visningen.
  • Majoriteten (85-90%) av alla köpare hittar sin nya bostad via internet. Alla våra objekt annonseras ut på den största marknadsplatsen på nätet: www.hemnet.se. Dessutom exponerar vi dem även på vår hemsida www.maklaremustonen.se.
  • Förutom de utförliga internetannonserna, använder vi oss främst av lokaltidningarna för att nå rätt målgrupp.
  • Vi arbetar mestadels med öppna visningar, men även bokade visningar om ni så önskar. Antalet visningar beror på hur stort intresset varit och om det finns behov av att genomföra en omvisning för de riktigt intresserade kunderna.
  • Vi gör ett prospekt med bilder, planlösning och utförlig information till köparna. Prospektet delas ut av mäklaren vid visningarna och finns även på vårt kontor.
  • När bostaden är visad och spekulanter har lagt bud på din bostad, är det dags för försäljningen. Mäklaren förhandlar med bostadsspekulanterna och rapporterar till säljaren. Om det finns fler köpare än en genomförs en budgivning. Slutligen skrivs kontrakt mellan köpare och säljare – det är mäklaren som upprättar köpeavtalet och informerar alla inblandade om vad avtalet förbinder till. En handpenning på 10% av köpeskillingen brukar vanligen erläggas i samband med att man undertecknar köpeavtalet.
  • Köpeavtalet är bindande först sedan man kunnat styrka att eventuella villkor för avtalet har infriats, till exempel att köparen sålt sin nuvarande bostad eller att säljaren har iordningställt objektet på något sätt. När detta är klart och dokumenterat är köpeavtalet bindande och handpenningen betalas ut.
  • Vid tillträdesdagen undertecknas alla de handlingar som mäklaren har förberett: köpebrev, likvidavräkning, eventuella övertag av lån, personbevis, kvittens av mäklararvodet. Nya lån betalas ut och gamla löses bort. Köparen betalar återstoden av kontantinsatsen, ansöker om lagfart och pantbrev. Låneförbindelser undertecknas.
  • Efter att köpet genomförts vill vi gärna ha kontakt med er för att veta att ni är nöjda med affären och höra om ni behöver hjälp med kommande deklaration eller andra juridiska papper (se även fliken Juristfirma Mustonen).

Till toppen av sidan